Osteochondrozė

osteochondroze

Osteochondrozė – tai yra artrozė ir yra glaudžiai susijusi su osteoartroze, kuri pažeidžia stuburą, o tiksliau – tarpslankstelinius diskus. Šie diskai – tai kremzlinės pagalvėlės, skiriančios vieną stuburo slankstelį nuo kito. Žmogui senstant, veikiant kitiems faktoriams, kremzlės susidėvėjimas ima vykti greičiau, nei naujos kremzlės susidarymas – diskų elastingumas mažėja, jie plokštėja, tarpai tarp slankstelių mažėja. Dažnai susiformuoja slankstelių kaulinės išaugos, vadinamos osteofitais („ataugomis”). Kauliniai slankstelių paviršiai ima liestis, trinasi vienas į kitą, tuomet vystosi aplinkinių sričių uždegimas, atsiranda skausmas. Palaipsniui stuburas praranda lankstumą, tampa sustingęs. 
 

Dažniausiai pažeidžiamos stuburo vietos yra kaklas ir juosmuo, nes tai - labiausiai apkrautos stuburo dalys, todėl gali jaustis:

  • juosmens skausmas;
  • kaklinės stuburo dalies skausmas;
  • kaklinės stuburo dalies sustingimas;
  • juosmens sustingimas; diskomfortas keičiantis orui;
  • lankstumo sumažėjimas; ūgio mažėjimas.

Tikslios osteochondrozės priežastys nėra žinomos, bet yra faktorių, didinančių riziką susirgti:

  • paveldėjimas;
  • viršsvoris;
  • nejudrus gyvenimo būdas;
  • dažnai sirgta angina;
  • moteriška lytis;
  • vyresnis amžius ( nuo 40 metų);
  • įgimtos sąnarių ar kremzlės ligos;
  • kai kurios ligos, keičiančios normalią sąnario ir kremzlės struktūrą (reumatoidinis artritas, Pedžeto liga, podagra
  • hemochromatozė ir kitos);
  • stuburo traumavimas. Čia kalbama ne tik apie dideles, akivaizdžias traumas. Svarbios mikrotraumos, netaisyklinga stuburo padėtis, iškrypimai, perkrova (osteochondrozė labiau būdinga tam tikrų profesijų atstovams – vairuotojams, masažuotojams, kai kuriems sportininkams, taip pat žmonėms, dirbantiems sėdimą darbą, kurių kaklas palinkęs – pavyzdžiui, prie kompiuterio). Dėl minėtų traumų ilgainiui vystosi uždegimas, pažeidžiama stuburo sąnarių struktūra. Kartais gali įplyšti tarpslankstelinis diskas – tuomet formuojasi disko išvarža. Uždegimas plinta į slankstelius, formuojasi kaulinės išaugos (vadinamosios „ataugos"), kaulėja tarpslanksteliniai sąnariai, stuburas tampa nejudrus.

Ligos pradžioje būna stiprus kaklo, juosmens ir nugaros skausmas, dažnai stipresnis fizinio krūvio metu ar po jo. Progresuojant ligai, stuburas praranda savo lankstumą, sumažėja jo judesių amplitudė. Pagrindinė osteochondrozės komplikacija yra skausmas. Skausmas gali būti labai įvairaus intensyvumo, nuo nestipraus iki nepakeliamo. Ilgainiui skausmas mažėja, nors visiškai neišnyksta.

 

Medicininis gydymas

  • Pagrindinis tyrimas, kurio metu galima pamatyti stuburo pakitimus yra rentgeno tyrimas – tai stuburo kelių krypčių rentgenograma. Joje matomi specifiniai, osteochondrozei būdingi požymiai. Pastaruoju metu vis dažniau naudojama kompiuterinė tomografija, magnetinis rezonansas.
  • Laboratoriniuose tyrimuose (kraujo, šlapimo) pakitimų paprastai nerandama. Vaistų, galinčių išgydyti osteochondrozę, nėra. Vaistai, kurie skiriami osteochondroze sergantiems, tik mažina skausmą ir uždegimą: skiriami vietiškai veikiantys vaistai – kremai, geliai, tepalai, skirti skausmui ir uždegimui malšinti.
  • Acetaminofenas (paracetamolis) – tai vienas iš saugiausių skausmą malšinančių vaistų. Rekomenduojamas žmonėms, sergantiems osteochondroze ir jaučiantiems nestiprų ar vidutinio stiprumo skausmą.
  • Nesteroidiniai vaistai nuo uždegimo (ibuprofenas, ketoprofenas, naproksenas, celekoksibas, rofekoksibas) – ne tik mažina skausmą, bet ir kovoja su uždegimu.
  • Kiti skausmą malšinantys vaistai: tramadolis – dažniausiai naudojamas trumpalaikiam gydymui, esant ligos paūmėjimui, labai stipriam skausmui.
  • Antidepresantai – derinami su kitais vaistais, antidepresantai padeda malšinti lėtinį skausmą. Be to, didelė dalis sergančiųjų lėtinėmis ligomis bei patiriančių nuolatinius skausmus turi polinkį depresijai, skundžiasi blogu miegu. Šiais atvejais antidepresantai padeda pagerinti ligonio gyvenimo kokybę.
  • Pastarųjų metų tyrimai parodė kai kurių maisto papildų (gliukozamino ir chondroitinsulfato preparatų) teigiamą poveikį sergant artroze.
  • Taikomos fizioterapinės procedūros, masažas. Tinkamai atliekamas masažas uždegimo vietoje sumažina pabrinkimą, nuima raumenų spazmus, pagerina kraujotaką, stabdo ligos vystymosi procesą.

Namuose patariama pasidaryti vonias, padedančias sušvelninti skasmus:

  • žalias kadagių šakeles užpilkite verdančiu vandeniu, palikite 2 val. pritraukti. Atvėsusiame iki 37 laipsnių C temperatūros užpile 30 min. mirkykite kojas. Paskui užsimaukite vilnones kojines ir gulkite į lovą. Taip gydomas reumatinis poliartritas. Gydymo kursas 6–7 vonios (kas antrą dieną);
  • 300 g ramunėlių žiedų užplikykite 5 l vandens, palikite 2 val. pritraukti, nukoškite ir supilkite į vonią;
  • 300 g takažolių žolių užplikykite 5 l vandens, palikite 2 val. pritraukti, nukoškite ir supilkite į vonią;
  • 200 g šalavijų lapų užplikykite 5 l vandens, palikite 2 val. pritraukti, nukoškite ir supilkite į vonią.

Osteochondrozės profilaktika

Venkite antsvorio: reguliuokite savo svorį. Antsvoris papildomai apkrauna jūsų stuburą ir kitus sąnarius. Valgykite sveiką maistą, daugiau vaisių, daržovių. Specialios dietos osteochondrozei nėra. Apribokite maistinę druską ir kaloringus produktus, nepiktnaudžiaukite prieskoniais, konservais, rūkytais gaminiais, riebiais ir keptais patiekalais; arbatą ir kavą pakeiskite sultimis.

Rūpinkitės savo laikysena, sportuokite, tačiau neperkraukite stuburo: pasitarę su gydytoju ar kineziterapeutu pradėkite reguliariai mankštintis. Tinka nugaros raumenis stiprinantys pratimai, plaukiojimas, atsipalaidavimo pratimai. Kiekvieną dieną stenkitės judinti stuburą maksimalia įmanoma amplitude, tačiau darykite tai lėtais judesiais, venkite staigių judesių, nesulaikykite kvėpavimo, stenkitės išlaikyti pusiausvyrą. Jei po mankštos atsirado naujas skausmas, trunkantis ilgiau nei 2 valandas, reiškia, persistengėte. Jei tas skausmas išlieka keletą dienų, kreipkitės į gydytoją. Jei dirbate, darykite pertraukėles atsipalaidavimui ir prasimankštinimui. Mankšta – vienintelis vaistas nuo osteochondrozės, veikiantis šios ligos priežastį ir mechanizmą. Pastovus mankštinimasis gali pristabdyti negalavimo vystymąsi, sureguliuoti medžiagų apykaitą ir stuburo audinių maitinimą. Krūviai priklauso nuo ligos stadijos. Ją nustato gydytojas tyrimais, kurie leidžia labai tiksliai nustatyti, kaip toli pažengė osteochondrozė. Sergant 1-os ir 2-os stadijos osteochondroze galima atlikti sveikatingumo ir gydomąją mankštą, plaukioti, vaikščioti, žaisti stalo tenisą; taip pat rekomenduojama lengva gimnastika su treniruokliais, aerobika.

Svarbiausia laikytis 3-jų pagrindinių principų:

  • krūvį didinti palaipsniui;
  • treniruotis reguliariai;
  • užsiėmimų metų nesukelti skausmo.

Kasdien, kad aprūpintumėte stuburą maistingosiomis medžiagomis, palaikytumėte jo lankstumą ir paslankumą, atlikite nedidelį kompleksą pratimų, kiekvieną judesį pakartodami 8-10 kartų.

  • sukiokite galvą į kairę ir į dešinę;
  • stovėdami keturiomis, išlenkite nugarą;
  • gulėdami ant nugaros sūpuokitės, apkabinę kelius rankomis.

Pratimus atlikite lengvai, lėtai, palaipsniui didindami pratimų skaičių.

Sergant 3-ios ir 4-os stadijos osteochondroze leistini tik gydytojo skirti gydomosios gimnastikos užsiėmimai. Ligos paūmėjimo periodu, kai mažiausi judesiai sukelia didelį skausmą, leiskite stuburui pailsėti. Prie užsiėmimų sugrįžkite, kai skausmingi pojūčiai aprims.

Paįvairinkite gimnastikos kompleksą. Būtinai panaudokite jogos elementus, įveskite pratimus su lengvais hanteliais (vyrams – ne daugiau kaip 2 kg svorio, moterims – iki 1 kg), taip pat kabėjimą prie gimnastikos sienelės arba ant skersinio (ne ilgiau kaip 10 sekundžių, 3–5 kartus per dieną).

Jeigu yra galimybė, gydomąjį masažą darykite du kartus per metus – pavasarį ir rudenį.

Šiluma ant skaudančių vietų padės numalšinti skausmą, atpalaiduoti raumenis, pagerins kraujotaką. Ypač gerai šilumos kompresai prieš mankštą. Lengviausias būdas – 15 minučių trukmės šiltas dušas ar vonia. Veiksmingai padeda plaukimas šiltame vandenyje (šaltas gali išprovokuoti raumenų spazmus ir ligos paaštrėjimą), sauna (kaitinantis tarpslanksteliniai diskai sušyla, normalizuojasi maistingųjų medžiagų patekimas į juos). Kiti būdai – karšti kompresai, šildytuvai. Nenaudokite šilumos procedūrų, jei dėl kokių nors priežasčių jūsų odos jautrumas yra sumažėjęs. Ypač stipraus skausmo atveju padės šaltis. Pasirinkite tinkamą avalynę. Stenkitės išlaikyti taisyklingą laikyseną. Būkite atsargus, jei renkatės alternatyvius gydymo būdus (homeopatinius preparatus, manualinę terapiją ar kt.) – dauguma jų yra labai brangūs, o kai kurie gali būti žalingi. Pasitarkite su gydytoju, prieš pradėdami vartoti kokius nors maisto papildus ar kitus preparatus.

Laiku gydykite įgimtas stuburo ligas, iškrypimus, bei kitas ligas, galinčias pagreitinti osteochondrozę.

Palikite atsiliepimą